Az EFOP-1.3.9-17-2017-00035 pályázat keretében megvalósult programok
A műhely havonta egy alkalommal tart egy foglakozást szaktanárok vezetésével és meghívott civilek bevonásával, melynek keretén belül képzőművészeti tevékenységeket valósítanak meg: hímzés, varrás, nemezelés, agyagozás, szövés, üvegfestés, gyöngyfűzés, batikolás, famunka, selyemfestés.
Kreatív műhely 6. foglakozása: Batikolás
A Kreatív műhely célja a tanulók kreativitásának, kézügyességének a fejlesztése, valamint az új technikákkal való megismerkedés és a régi, néphagyományok ápolása, e kettő ötvözése.
A klub munkája kiegészíti az iskolai technika órák anyagát, amik sem időben, sem anyagban nem nyújtanak lehetőséget nagyobb volumenű és hosszabb terjedelmű munkák elvégzésére, kivitelezésére. Szeretnénk, ha a klub tagjai örömmel végeznének varrást, hímzést, szövést, agyagozást, batikolást és egyéb, a klub által eltervezett munkákat, és tanári irányítással, megfelelő időt biztosítva, módjuk lenne befejezni a munkadarabokat.
A klub célja a faluban élő idős, nyugdíjas emberek bevonása a klub munkájába, akik egyben a tanítványaink nagyszülei, rokonai is.
A műhelymunka során 6. alkalommal a batikolás volt a feladat.
A pályázat által biztosított pólók és festékek felhasználásával a pedagógusok és a részt vevő idősek segítségével a tanulók a műhelymunkán elkészítették s számukra megfelelő batikolt pólót.
anyagszükséglet:
- pamut trikó
- ruhafesték · ecet a fixáláshoz és só
- edények, amiben festünk
- fakanál, kevergetni
- spárga, műanyag kötözőzsineg, befőzőgumi
- kavicsok
- olló
- műanyag terítő, hogy az asztalt megvédjük
- kötény, gumi kesztyű
- szárító kötél
- vasaló
A lényege a batikolásnak az, hogy amit bekötözünk, azt nem fogja meg a festék. Ahol mégis, ott is szabálytalanul, ettől lesz gyönyörű.
A póló előkészítése, kötözése után a legvilágosabb színnel kezdtük majd jöttek a sötétebb színek.
Az egészet belenyomkodtuk a festékbe, míg jól meg nem szívta magát. 5-10 perc.
Amint elkészültünk a festéssel kimostuk a még összekötözött textilből a felesleges festéket. Ezután lebontottuk a kötözést, széthúzogattuk és kiakasztottuk száradni.
Száradás után kivasaltuk.
A gyerekek nagyon büszkén viselik azóta is a saját maguk készített, batikolt pólóikat.
Az idősek is részt vettek a műhelyfoglakozáson, segítettek a tanulóknak a munkákban, közben beszélgettek, és a pályázat által biztosított ételeket és italokat fogyasztották.
Kreatív műhely 5. foglakozása: Agyagozás
A Kreatív műhely célja a tanulók kreativitásának, kézügyességének a fejlesztése, valamint az új technikákkal való megismerkedés és a régi, néphagyományok ápolása, e kettő ötvözése.
A klub munkája kiegészíti az iskolai technika órák anyagát, amik sem időben, sem anyagban nem nyújtanak lehetőséget nagyobb volumenű és hosszabb terjedelmű munkák elvégzésére, kivitelezésére. Szeretnénk, ha a klub tagjai örömmel végeznének varrást, hímzést, szövést, agyagozást, batikolást és egyéb, a klub által eltervezett munkákat, és tanári irányítással, megfelelő időt biztosítva, módjuk lenne befejezni a munkadarabokat.
A klub célja a faluban élő idős, nyugdíjas emberek bevonása a klub munkájába, akik egyben a tanítványaink nagyszülei, rokonai is.
A műhelymunka során 5. alkalommal az agyagozás volt a feladat.
A pályázat által biztosított agyagok és bőrszíjak felhasználásával a pedagógusok és a részt vevő idősek segítségével a tanulók a műhelymunkán elkészítették s számukra megfelelő jelvényt agyagból. ehhez az agyag felhasználásának a történelmi hátterét vetítettük le prezentáció formájában az interaktív táblán, majd a magyarság történelméről beszélgettünk velük. Nagyon sok képet mutattunk a tanulóknak agyag tárgyakról és a kínai agyaghadseregről is informáltuk őket.
Az agyagot az ősidőktől fogva használjuk a tárgykészítésben. A belőle felrakásos vagy marokedény technikával formázott edények cseréppé kiégetve időtállóak, a konyha tartozékai. A hagyományos formákat követve alakíthatják ki a gyerekek saját érméjüket, alkalmazva a díszítési módokat is.
A gyereke nagyon ügyesen bántak az agyaggal, majd tanári segítséggel mindenki elkészítette a munkadarabját.
Az idősek is részt vettek a műhelyfoglakozáson, segítettek a tanulóknak a munkákban, közben beszélgettek, és a pályázat által biztosított ételeket és italokat fogyasztották.
Kreatív műhely 4. foglakozása: Varrás
A Kreatív műhely célja a tanulók kreativitásának, kézügyességének a fejlesztése, valamint az új technikákkal való megismerkedés és a régi, néphagyományok ápolása, e kettő ötvözése.
A klub munkája kiegészíti az iskolai technika órák anyagát, amik sem időben, sem anyagban nem nyújtanak lehetőséget nagyobb volumenű és hosszabb terjedelmű munkák elvégzésére, kivitelezésére. Szeretnénk, ha a klub tagjai örömmel végeznének varrást, hímzést, szövést, agyagozást, batikolást és egyéb, a klub által eltervezett munkákat, és tanári irányítással, megfelelő időt biztosítva, módjuk lenne befejezni a munkadarabokat.
A klub célja a faluban élő idős, nyugdíjas emberek bevonása a klub munkájába, akik egyben a tanítványaink nagyszülei, rokonai is.
A műhelymunka során 4. alkalommal a varrás volt a feladat.
A pályázat által biztosított varrógépeken a pedagógusok és a részt vevő idősek segítségével a tanulók a műhelymunkán begyakorolták a varrási technikát, mivel még egyikük sem varrt igazi varrógépen. Majd a könyvjelző elszegése után (varrótűvel rögzítettük, beférceltük) jött a varrógéppel történő varrás. nagy izgalommal varrtak a tanulók, és nagyon szépen sikerültek a varrások! nagy élmény és siker volt számukra az első varrás varrógéppel!
Elterveztük, hogy a következő munkánk egy kötényke lesz, melyet a technika órákon fogunk használni főzési munkák közben. Majd a pachwork munkadarabokkal is megismertettük a tanulókat, ami nagyon tetszett nekik, és többen szeretnének majd munkadarabot készíteni ezzel a technikával. Ez a pachwork technika jól megmozgatja a fantáziájukat és a kreativitásukat.
Az idősek is részt vettek a műhelyfoglakozáson, segítettek a tanulóknak a munkákban, közben beszélgettek, és a pályázat által biztosított ételeket és italokat fogyasztották
Kreatív műhely 3. foglakozása: Dekopázs
A Kreatív műhely célja a tanulók kreativitásának, kézügyességének a fejlesztése, valamint az új technikákkal való megismerkedés és a régi, néphagyományok ápolása, e kettő ötvözése.
A klub munkája kiegészíti az iskolai technika órák anyagát, amik sem időben, sem anyagban nem nyújtanak lehetőséget nagyobb volumenű és hosszabb terjedelmű munkák elvégzésére, kivitelezésére. Szeretnénk, ha a klub tagjai örömmel végeznének varrást, hímzést, szövést, agyagozást, batikolást és egyéb, a klub által eltervezett munkákat, és tanári irányítással, megfelelő időt biztosítva, módjuk lenne befejezni a munkadarabokat.
A klub célja a faluban élő idős, nyugdíjas emberek bevonása a klub munkájába, akik egyben a tanítványaink nagyszülei, rokonai is.
A műhelymunka során 3. alkalommal a dekopázsolás volt a feladat.
A dekopázstechnika (más néven szalvétatechnika) épp úgy alkalmazható fára, cserépre, porcelánra, papírra, mint kőre, fémre, műanyagra, hungarocellre, de akár még gyertyára is.
Az egészen kicsi dísztárgyaktól a komplett szekrényekig bármi díszíthető dekopázsolással, így csak rajtunk múlik, hogy mire alkalmazzuk a technikát. Persze kezdőként érdemes először kisebb dolgokkal kezdeni, nekunk egy papírdoboz kiváló volt erre az esetre.
Először is ki vágtuk a felragasztani kívánt formát a szalvétából. A szalvéták általában több rétegűek, de nekünk csak a felső rétege kellett.
A kivágott mintát felhelyeztük a felületre, ceruzával halványan rajzoltuk körbe, majd a körberajzolt formát kentük le dekopázs ragasztóval. Óvatosan helyeztük rá a szalvétát a beragasztózott felületre, és belülről kifelé haladva egy ecsettel simítottuk rá, hogy ne gyűrődjön össze, ne szakadjon szét. Ezután a mintát óvatosan kentük át még egy vékony réteg ragasztóval. Végül már csak megvártuk, míg megszárad a ragasztó. legvégül egy szép selyemszalaggal kötöttük körbe, és egy masnit is kötöttünk rá.
Ebbe a dobozba kerül majd a gyöngyfűzéses karkötő anyák napjára.
A pályázat által biztosított anyagokból készítettük el a dekopázsolt dobozkát a tanulókkal, mely az anyák napi ajándékuk másik részét képezi majd.
Az idősek is részt vettek a műhelyfoglakozáson, segítettek a tanulóknak a munkákban, közben beszélgettek, és a pályázat által biztosított ételeket és italokat fogyasztották.
Kreatív műhely 2. foglakozása: HÍMZÉS
A Kreatív műhely célja a tanulók kreativitásának, kézügyességének a fejlesztése, valamint az új technikákkal való megismerkedés és a régi, néphagyományok ápolása, e kettő ötvözése.
A klub munkája kiegészíti az iskolai technika órák anyagát, amik sem időben, sem anyagban nem nyújtanak lehetőséget nagyobb volumenű és hosszabb terjedelmű munkák elvégzésére, kivitelezésére. Szeretnénk, ha a klub tagjai örömmel végeznének varrást, hímzést, szövést, agyagozást, batikolást és egyéb, a klub által eltervezett munkákat, és tanári irányítással, megfelelő időt biztosítva, módjuk lenne befejezni a munkadarabokat.
A klub célja a faluban élő idős, nyugdíjas emberek bevonása a klub munkájába, akik egyben a tanítványaink nagyszülei, rokonai is.
A műhelymunka során 2. alkalommal a hímzés volt a feladat. A pályázat által biztosított anyagokból textilt és hímzőfonalakat szereztünk be, és matyó mintás hímzett könyvjelzőt készítettünk a tanulókkal, mely az anyák napi ajándékuk másik részét képezi majd. A matyó hímzéses technika és munkadarabok interaktív táblán való bemutatása mellett a valóságban is bemutattunk egy matyó mintás hímzett terítőt, valamint a nyugdíjas emberek is hoztak át hozzánk bemutatni saját készítésű hímzett terítőket, párnákat. Az idősek és a tanulóink közösen hímeztek, közben beszélgettek, és a pályázat által biztosított ételeket és italokat fogyasztották. Majdnem mindenkinek sikerült befejezni a munkadarabját, aki lemaradt, annak a pedagógusok segítettek. Ezt a könyvjelzőt a kreatív műhely későbbi foglakozásán fogjuk elszegni varrógéppel.
Kreatív műhely 1. foglakozása: GYÖNGYFŰZÉS
A Kreatív műhely célja a tanulók kreativitásának, kézügyességének a fejlesztése, valamint az új technikákkal való megismerkedés és a régi, néphagyományok ápolása, e kettő ötvözése.
A klub munkája kiegészíti az iskolai technika órák anyagát, amik sem időben, sem anyagban nem nyújtanak lehetőséget nagyobb volumenű és hosszabb terjedelmű munkák elvégzésére, kivitelezésére. Szeretnénk, ha a klub tagjai örömmel végeznének varrást, hímzést, szövést, agyagozást, batikolást és egyéb, a klub által eltervezett munkákat, és tanári irányítással, megfelelő időt biztosítva, módjuk lenne befejezni a munkadarabokat.
A klub célja a faluban élő idős, nyugdíjas emberek bevonása a klub munkájába, akik egyben a tanítványaink nagyszülei, rokonai is.
A műhelymunka során 1. alkalommal a gyöngyfűzés volt a feladat. A pályázat által biztosított anyagokból karkötőt és nyakláncot fűztünk a tanulókkal, mely az anyák napi ajándékuk első részét képezi majd. A fűzési technika bemutatása után a pedagógusok segítettek a gyerekeknek a fűzési munkálatokban és a munkadarab eldolgozásában. Többen otthonra is kértek damilt és gyöngyöt, mivel több munkadarabot is szerettek volna elkészíteni a szeretteiknek.
Nagyon jó hangulatban telt el a délután, mely során a faluban élő idős emberek is ellátogattak hozzánk, és velünk együtt fűztek karkötőt maguknak. Így kezdődött el egy hagyományőrző kapcsolat kiépítése a község felnőtt lakosai és az iskola tanulói között.